A projekt céljai:
– a helyi lakosság kiemelt civil szolgáltatójává kívánunk maradni, amely a hátrányos helyzetű csoportok társadalmi esélyegyenlőségének elősegítését foglalja magába, elsősorban közösségi programjaink és egyénre szabott tanácsadásaink által
– társadalmi tudatformálást kívánunk elérni, amelynek középpontjában a család, ezen belül is elsősorban a fogyatékkal élő gyermeket nevelő, roma és egyéb szükségletekkel rendelkező családok helyezkednek el, mivel ők azok, akik leginkább kiszorulnak a szociális szolgáltatásokból és a társadalmi életből
– kultúra- és normaközvetítés által a könyvtárnak, mint a tudás és információ tárházának népszerűsítése annak érdekében, hogy a XXI. század felhasználóbarát információs társadalmában biztosítsuk könyveink által ezen szellemi tőke kézzel fogható népszerűsítését, az olvasás reneszánszát
– informális képzések, foglalkozások biztosításával kívánunk hozzájárulni a munkaerőpiacon hátrányos helyzetű rétegek foglalkoztatásának elősegítéséhez és egyéni fejlődéséhez, mivel nem létezik egészséges család munka, jövedelem nélkül
– célunk, hogy a család, mint a nemzet legkisebb egységének számító közössége ne csak az egy háztartásban lakók közösségét jelentse, hanem nyújtson valódi támaszt és biztonságot saját, természetes erőforrásainak növelésével, megoldási eszközkészletük bővülésével, kiemelt figyelemmel a fogyatékkal élő gyermeket nevelő és roma családokra
– további célunk a non-profit szektor erősítése civil szolgáltatásaink által, melynek keretében továbbra is azon kívánunk dolgozni, hogy a szektor pozíciója erősödjön, társadalmi beágyazódása megvalósuljon
– szektorok közötti párbeszéd segítése, melynek célja az egymás közötti kommunikáció és tapasztalatcsere, ezen belül is az újonnan megalakuló, tapasztalattal nem rendelkező civil kezdeményezések, szervezetek segítése
– a lakosság érdeklődési körének megfelelő kulturális rendezvények és programok megtartása, így segítve elő, hogy a családok valós közösségi életet élhessenek, kiemelt figyelemmel a hátrányos helyzetű családokra
– alulról jövő kezdeményezések támogatása és öntevékeny csoportok létrehozásának elősegítése
– generációk közötti párbeszéd elősegítése, az egymástól való tanulás eszközének használata
– természetesen alapítványunk az olvasás népszerűsítését a projekt teljes ideje alatt és azt követően is fontosnak tartja
Programunk ezen kívül arra törekszik, hogy mindenki számára olyan szolgáltatások váljanak elérhetővé, amelyek elősegítik a normatív családi élet megvalósulását, a széleskörű kultúra és normaközvetítést, az informális tanulás és prevenciós tevékenységek által. A célcsoport meghatározásánál figyelembe vettük azokat a tényezőket, melyek a leginkább indokolják ezen, speciális szükségletekkel rendelkező kliensek bevonását.
Alapítványunk a projekt keretében és azt követően is elsősorban a jósavárosi lakótelepen nyújtja szolgáltatásait, másodsorban pedig Nyíregyházán. A projekt célcsoportja ezen belül a következők szerint oszlik meg:
Közvetlen célcsoport:
– tartósan munka nélkül lévők
– alacsony iskolai végzettségűek
– egyetlen felnőttből álló háztartásban élő, gyermeket nevelő résztvevők
– fogyatékkal élő személyek és családtagjaik
– fiatal felnőttek
– idősebb generáció tagjai
– mindenki más, aki nem vesz részt köznevelésben
– hátrányos helyzetűek
Közvetett célcsoport :
– állami szektor egyes intézményei
– más civil szervezetek
A projekt közvetlen céljai:
– a fogyatékkal élő gyermekek és szüleik életminőségének javítása, önfejlesztésük segítése
– fogyatékkal élők könyvtári és kulturális integrációja
– a generációk közötti párbeszéd megteremtése a vertikális és a horizontális információátadások által
– mentori kiegészítő szolgáltatások biztosításával a különböző társadalmi rétegek közötti esélyegyenlőség biztosítása (tartósan munka nélkül lévők, alacsony iskolai végzettségűek, fogyatékkal élő gyermeket nevelő szülők, romák, roma nők)
– helyi közösségek megalakulásának segítése
– idegen és anyanyelvi kompetenciák fejlesztése
– önkéntesek foglalkoztatása a társadalmi tudatformálás és az önkéntesség terjesztésének jegyében
A projektben végzett tevékenységek (5 tanulási forma, 7 programelem):
1. Műhelyfoglalkozások sajátos vagy nehéz helyzetben lévő személyek számára:
1/a, krízishelyzetben lévő, támogatásra szorulók számára életviteli kompetenciafejlesztő csoport létrehozása
1/b, fogyatékkal élő gyermeket nevelő szülők számára gyógypedagógiai fejlesztési módszerek átadása
2. Heti szakkör:
2/a, angol nyelvi kompetenciafejlesztés
2/b, német nyelvi kompetenciafejlesztés
3. Esélyegyenlőséget elősegítő foglalkozássorozat
„Gyöngy-kagyló” programelem
4. Szabadegyetem
„Ez-KI” programelem
5. Havi szakkör – anyanyelvi kompetenciafejlesztés:
„Élő költők társasága”